מתוך דף מידע טיפול בגלי הלם של קופת חולים מאוחדת

 

מהו הטיפול בגלי הלם?

גל הלם הוא גל אנרגיה קצר ועוצמתי, שמהירותו שוברת את מהירות הקול. מחקרים רפואים עדכנים מלמדים שגלי ההלם פעילים בשני אופנים:

הם מסלקים מצבורי סידן ששקעו במפרקי הגוף באופן זהה לתהליך ריסוק אבני הכליה.

הם שוברים את המעגל הכרוני של הדלקת ע"י עידוד הגוף ליצור כלי דם חדשים, המחדשים את הזרמת החמצן לריקמה החולה.

הטיפול והריפוי בגלי הלם נעשים כאשר הגוף, אינו מסוגל עוד לעשות זאת מעצמו. הטיפול "מתניע" את תהליך הריפוי בפתולוגיות כרוניות ומשיב אותם לשלב האקוטי של ההחלמה.

אילו אבחנות אורתופדיות מתאימות לטיפול?

דורבן/דלקת כף-רגל Plantar Fasciitis/Heel Spur

דלקת במפרק בירך Trochanteric Bursitis

דלקת כתף /הסתיידות כתף Calcific Tendonitis

כתף קפואה Frozen Shoulder/Adhesive Capsulitis

מרפק טניס/גןלף Tennis Elbow/Golfers Elbow

דלקת גיד-הברך Jumpers Knee

דלקת גיד-אכילס [Achilles Tendinosis]

במחקרים שהוצגו בוועידה הבינלאומית ל-ESWT ב2005- בוינה וב2006- בריו דה-ז'נירו הראו כי הטיפול בגלי הלם משמש גם במגוון רחב של בעיות נוספות כגון בעיות אורולוגיות כמו מחלת עקמת הפין ((Peyronie, כיבי עור ובעיות עור כרוניות אחרות, זיהומים, דלקת שקדים, דלקת פרקים ובעיות נוירולוגיות מסוימות.

מתי נשקל טיפול בגלי הלם?

כאשר הפגיעה הגיעה לשלב הכרוני, החלופות האחרות כשלו והברירות העומדות הן , ניתוח או טיפול פולשני. לרוב , הטיפול בגלי הלם הוא החלופה היחידה לניתוח על כל סיכוניו.
טיפולים מסורתיים רבים כמו תרופות אנטי-דלקתיות, זריקות סטרואידים, פיזיותרפיה, עיסויים, דיקורים וכן הלאה – יכולים לסייע לגוף במהלך השלב המוקדם והאקוטי של הפציעה אך האפקטיביות שלהם פוחתת כאשר הפציעה היא כרונית. לדוגמה, רבים מכירים את ההצלחה הראשונית של זריקת הסטרואידים (השנויה במחלוקת) ואת האפקטיביות הפוחתת בהמשך הטיפול. כל זה אינו מפתיע לאור העובדה כי בבעיה רפואית כרונית, פצע שאינו מחלים לא יגיב טוב לתרופות שנועדו להשפיע על השלב האקוטי והדלקתי.

איך וכמה זמן אורך הטיפול?

ב- 80% עד 90% מהמקרים די בחמישה טיפולים במרווח של שבועיים ימים. הטיפול אורך כ20- דקות. המטופל שוכב או יושב נינוח ואל הרקמה הפגועה מוצמדת כיפת הסיליקון המאפשרת לגלי ההלם לרפא את הבעיה. גלי ההלם מפעילים לחץ מכני וכוח מתח על הרקמה הפגועה. בתום הטיפול המטופל ימשיך בשגרת יומו.

האם הטיפול בטוח?

הטיפול אינו פולשני ! הטכנולוגיה הבסיסית של הטיפול משמשת כבר עשרות בשנים ויושמה על מיליוני אנשים, בעיקר באירופה במדינות דוברות גרמנית, שם נוצרה הטכנולוגיה לראשונה. בכל הטיפולים במערכת השרירית-שלדית לא נתגלו תופעות לוואי ולמעשה , גם התופעות הזניחות כמו דגדוג, כאבים קלים ביותר ואדמומיות, נדירים ביותר וקצרי טווח.

האם הטיפול כואב?

הרגישות לטיפול משתנה מאדם לאדם, ועל-כן עוצמת הטיפול מותאמת בין השאר גם לתגובת המטופל. ל- Orthospec בקרה מדויקת על העוצמה , על המיקוד ועל התדירות של גלי ההלם. לתהליך הטיפול עצמו יש השפעה ישירה על צמצום העברת הכאב לעצבים. הטיפול בד"כ מפיג את הכאב, לפני השלמת תהליך ההחלמה.
במחקר שהוצג בוועידה בוינה ב2005- נמצא, כי שימוש בהרדמה מקומית בטיפול ב-ESWT משנה את האיזון בין התשומה הסנסורית ולבין התפוקה המוטורית של סיבי העצבים ומעכב את ההשפעה מחסלת-הכאב של הטיפול. לפיכך, התוצאות איכותיות יותר בחולים שאינם עוברים טשטוש או הרדמה (תופעה זו מסבירה מדוע במחקרים קודמים, שהשתמשו בהרדמה, לא הושגו תוצאות טובות כמו במחקרים עם חולים שלא עברו הרדמה).

מתי חשים בשיפור?

למעשה הטיפול רותם את הגוף לרפא את עצמו. בחלק מהמקרים השיפור יורגש מיידית, ובמקרים אחרים עם התקדמות הטיפולים. בכל מקרה ,יש צורך בתקופה בת שלושה חודשים עד להערכה הסופית על ההשפעה המלאה של הטיפול.

מהו שיעור ההצלחה?

הניסיון מלמד מכלי-ראשון, על שיעורי הצלחה הנעים בטווח של 80% עד 90% בתום 5 טיפולים הכרחים. יחד עם זאת, אין ביכולתנו לנבא מי מהמטופלים יגיב באופן אופטימלי לטיפול.

במי אי-אפשר לטפל?

הטיפול אינו מומלץ לבעלי קוצב -לב לסובלים מסרטן בעצם, מבעיות מטבוליות מסוימות בעצמות, מהפרעות עצביות או הפרעות שונות בזרימת הדם. הטיפול אינו ניתן לנשים בהריון ולאזורי גוף בהם העצם עדיין לא סיימה את צמיחתה.

האם הגודל כן קובע?

עוצמת המכשור קובעת את איכות הטיפול ואת איכותה של התוצאה הסופית! יש להבדיל בין המכשור הגדול והמקצועי לבין ה"מכשירון" המתיימר להכלל בקטגוריה המחייבת של, טיפול בגלי הלם. פרסומים מדעיים , מקצועיים , מלמדים על ההבדלים:

מכשירון בעלות נמוכה מאוד, הפועל בטכנולוגית ה- Radial Wave Therapy .R.W.T . מחולל גלי קול בליסטיים (גלי קול בלחץ נמוך הנוצרים בהנעת בוכנה) עומק החדירה שלהם לרקמה מזערי והתדירות היא 600-900 פעימות. יעילותו שיטחית ומוגבלת מאוד.

מכשור מקצועי, גדול ויקר מאוד, הפועל בטכנולוגית ה- E.S.W.T Extracorporeal Shock Wave Therapy מחולל סדרת גלים אקוסטיים החודרים לעומק הרקמה ומחוללים פעימות אנרגיה חזקות במיוחד בתדירות של 2,500-3,000 פעימות. הגלים רבי עוצמה ומכוונים בדיוק רב אל לב הרקמה הפגועה. עומק החדירה ועוצמת הגל משיגים תוצאות חסרות תקדים בריפוי פגיעות אורתופדיות.

די לדורבן!

אחד מכל 10 אנשים ילקה בשלב זה או אחר בחייו בדורבן בכף הרגל. דורבן הוא זיז גרמי בעצם העקב, הדומה למסמר והנראה ב- 50% מצילומי הרנטגן.

תסמינים

דקירות קוצניות עזות, בעיקר בצעדים הראשונים של הבוקר. הכאב החד שוכך מעט לאחר שהרקמה מתרחבת ע"י זרימת הדם המוגברת. הכאב יתחדש במעבר ממנוחה לתנועה.

מדוע זה קורה?

הרצועה-המישורית (Plantar fascia) הינה רקמת חיבור אלסטית עשירה בסיבי קולגן , שמוצאה בעצם העקב והיא נמשכת כעין מניפה עד האצבעות. הרצועה-המישורית מתפקדת כמיתר בקשת , אחראית על שמירת האנטומיה של הקשת האורכית: מתיחה והתארכות תחת עומסים (בשלב הדריכה המלאה) ושחרור המתח תוך כדי התקצרותה בשלב הדחיפה. כאשר קיימים ליקויים בתפקוד כף-הרגל, הרצועה-המישורית אינה עומדת עוד בעומסים, ומתפתחים קרעים מיקרוסקופים בסיבי הרצועה-המישורית . מערכות הגוף הנרתמות לתקן את הקרעים הזעירים, יוצרים מרבצי סידן (הזיז הגרמי = הדורבן) ותאים דלקתיים הנוגעים בסיבי העצבים. הופעת הזיז הגרמי מבטאת את רצון הגוף להמשיך ולאחוז ברצועה-המישורית החולה.

מי נמצא בקבוצת הסיכון?

העוסקים בפעילויות ספורט ו/או העלאת עומסים פתאומית.

הנוטים לעמוד עמידה ממושכת ו/או לחץ על כפות הרגליים.

בני 40 + – מבנה העקב מותאם לבלימת זעזועים ומניעת שחיקה . עם הגיל, עובי שכבות השומן התת- עורי בעקב מתדלדל.

בעלי משקל עודף.

הנוטים לעשות שימוש בהנעלה לא מתאימה.

הלוקים בדורבן ברגל אחת ונאלצים להגביר את העומס על כף הרגל הבריאה , חשופים לסיכון גם ברגל הבריאה.

בעלי ליקוים במבנה הרגל: קיצור גיד-אכילס (ב- 70% ממקרי הדורבן), כף רגל שטוחה או קשת גבוהה מדי, רגלי O ו- רגליX, קיצור אנטומי של הרגל. כל אלה משבשים את חלוקת העומסים התקינה על כף הרגל.

הלוקים בחולשת השרירים המסייעים בשמירת הקשת מקטינה את טווח תנועת כף הרגל ויציבתה הסטטית.

דרכי הטיפול

למקרה שהטיפול השמרני הכולל: כדורים נוגדי-דלקת, פיזיותרפיה, זריקות קורטיזון (סטרואידים) וחבישת סד-לילה, לא הועילו , יש לשקול ריפוי לא-פולשני מוכח בגלי-הלם. מדובר במכשור הגדול והמקצועי ולא במכשירון הרדיאלי הקטן, שתועלתו מיזערית.
מחקרים רפואיים מלמדים, שטכנולוגית הריפוי בגלי הלם, פועלת בשני מישורים:

גלי ההלם מרעידים את הזיז הגרמי וממיסים אותו בתדירות של בערך 2000 פעימות לטיפול, בשיטה הזהה לגמרי לריסוק אבני הכליה.

גלי ההלם שוברים את המעגל הכרוני של הדלקת ע"י עידוד הגוף ליצור כלי-דם, המחדשים את הזרמת החמצן לרקמה המודלקת.
למעשה, הגוף נרתם לרפא את עצמו.

הריפוי בגלי הלם כולל ריפוי כל כף הרגל, הכואבת בדר"כ במספר נקודות, עקב חלוקה לא נכונה של עומס היציבה בגין הדורבן. ב- 90% מהמקרים, די בחמישה טיפולים להשגת תוצי אה אופטימאלית. הריפוי בגלי הלם מוכר כחלופה יחידה לניתוח ע"י חברות הביטוח. במקביל לריפוי הדורבן בגלי הלם , יש להצטייד במדרסים ביומכנים באיכות גבוהה. המדרס המושלם חייב לחלק נכונה את המשקל על כל כף הרגל, לתקן ליקויים במבנה כף הרגל ולתמוך בהפעלה התקינה של הרצועה-המישורית; שהרי הטיפול בגלי הלם, רק מרפא את הדורבן, אך אינו מונע את הישנותו וזאת, בגין השתייכותך לאחת מקבוצות הסיכון שפורטו בכתבה.

ט.ל.ח.

לפרטים – מיכה און    0545-600144